නමෝ තස්ස භගවතෝ අරහතෝ සම්මා සම්බුද්ධස්ස
වර්තමානයේ නූතන විද්යාව සමග අවම වශයෙන් ගැටුම් ඇති කර ගනිමින් බැබළෙමින් බුදුදහම විරාජමාන ව සිටියි. ලොව බොහෝ ආගම් විද්යාත්මක සොයා ගැනීම් හමුවේ බිඳවැටෙමින් පවතින බව නො රහසකි. නමුත් විද්යාව සමග බුදුදහම වඩා ත්, බැබළීම ට පත් වී ඇති බව කිව යුතු ම ය.
බුදුදහම, විද්යාව ට එකඟ දැ යි යමෙක් ඇසුවහොත් ඔබ දෙන පිළිතුර කුමක් ද ? "ඔව්" හෝ "නැත" යන්න පමණි. ඔබ ගේ පිළිතුර "ඔව්" නම් එය ඔබ ට පැහැදිළි කළ හැකි ද? ඒ විට බොහෝ දෙනෙකු ගේ පිළිතුර වන්නේ "නො හැක" යන්න ය. එය ට හේතු දෙකක් ඇත. එකක් නම් විද්යාව නො දැනීම යි. අනෙක නම් බුදුදහම නො දැනීම යි. මෙ ම ලිපියෙන් උත්සහ කරන්නේ බුදුදහම හා විද්යාව යන කොටස් දෙක ම පිළිබඳ ව මනා අවබෝධයක් ලබා දීම ය. එ බැවින් විද්යාව පිළිබඳ ව යම් දැනුමක් තිබීම මෙ ම ලිපිය තේරුම් ගැනීම ට පහසුවක් වනු ඇත. එ සේ නොමැති වුව ද , උත්සාහයෙන් තේරුම් ගනිමින් කියවන ඕනෑ ම අයෙක් හට තේරුම් ගැනීම ට හැකි පරිදි හැකි තාක් සරල ව ලියන්න ට උත්සහ කරන්නෙමි. මෙය තනි ව ම කළ හැකි ක්රියාවක් නො වේ. එ බැවින් මෙය ට අනෙකුත් වෙබ් අඩවිවල ඇති ලිපි කිහිපයක් ද, සම්බන්ධ කරගනිමින් ලියන්න ට යෙදුනි. එ ම ලිපි ඉතා මහන්සියෙන් සකස් කළ සියලු දෙනා ට පළමු ව පුණ්යානුමෝදනාව පිරිනමමින් අපි මාතෘකාව ට එළඹෙමු.
ජාති, ජරා,ව්යාධි,මරණ.........
අප ගේ කන ට හුරු පුරුදු වචන හතරක් මාතෘකාව ට යොදා ඇත. මෙය පටිච්ඡ සමුප්පාද ධර්මයේ කොටස් කිහිපයකි. අප කුඩා කල සිට ම ඉපදීම, වයස ට යාම, ලෙඩ වීම, මරණය ට පත් වීම, යන කරුණු පිළිබඳ ව දැන සිටියි. නමුත් එ සේ වන්නේ කවදා සිට ද? කොයි මොහොතේ සිට ද? මෙය ආරම්භ වන තැනක් අප ට සොයා ගත නො හැකි ය. වසර 2600 ට පෙර බුදුරදුන් පටිච්ඡ සමුප්පාද ධර්මය ට අනුව මෙය විග්රහ කර ඇත.
සත්ව සෛලයක් |
[කියවන්න ~ පරමාණු]
පරමාණුවක ව්යුහය |
උප පරමාණුක අංශු පිළිබඳ ව විග්රහ කළහොත් පරමාණුව සමන්විත වන්නේ ඉලෙක්ට්රොන, නියුට්රොන, ප්රෝටෝන හා තව ත්, අංශු වර්ග කිහිපයකින් ය. නියුට්රොන, ප්රෝටෝන පරමාණුව මාධ්යයේ ඉතා කුඩා අවකාශයක පැතිරී ඇත. එ ම නියුට්රොන, ප්රෝටෝන එකතුව නියුක්ලියෝන නම් වන අතර එය වටා කාක්ෂිකවල ඉලෙක්ට්රොන චලනය වෙමින් පවතී. මේ කරුණු ඇතැම් විට ඔබ ට හුරු පුරුදු නො වූ කරුණු විය හැකි ය. මේ සඳහන් කළේ මාතෘකාව ට ප්රවේශ වීම සඳහා ය. පහත දක්වා ඇත්තේ ද, පරමාණුව පිළිබඳ ව ය. ඉහත සඳහන් කළ කරුණු යම් කෙනෙකු ට තේරුම් ගැනීම ට අපහසු වූයේ නම් තේරුම් ගැනීම සඳහා මෙය උපකාරවත් වනු ඇත.
ඉහත සඳහන් කළ ඉලෙක්ට්රෝන චලනයන් පිළිබඳ අධ්යනයේ දී තහවුරු වී ඇති වැදගත් ම කරුණක් වන්නේ ඉලෙක්ට්රෝන ඉතා ඉක්මනින් කාක්ෂිකවල භ්රමණය වන බව යි. විද්යාවේ දී ඉලෙක්ට්රෝන අංශුවක් ලෙස නො සලකා ඉලෙක්ට්රෝන වලාවක් ලෙස පවතින බව උපකල්පනය කරන්නේ ද, එ ම අධික චලනයන් නිසා ය. එ මෙන් ම පරමාණුව ඉතා ඉක්මනින් වෙනස් වීම මේ අනුව සිදු විය හැකි ය. එ සේ නම් පරමාණුවලින් ම සැකසී ඇති අප ගේ ශරීරය හා විශ්වයේ ඇති සියලු ම පදාර්ථයන් ද, ක්ෂණයක් පාසා වෙනස් විය යුතු ය. බුදුරජාණන් වහන්සේ මෙ ම රූප කලාපවල වෙනස්වීම චිත්තක්ෂණ දාහතක කාලයක් තුළ සිදු වන බව දේශනා කර ඇත.
නමුත් අප ගේ සිරුර දෙස හෝ වෙනත් යමක් දෙස බැලූ බැල්ම ට එය වෙනස් වනවා ය යි අප ට කිව නො හැකි ය. ඔබ කණ්නාඩියක් අසල ට ගොස් ඔබේ මුහුණ දෙස මිනිත්තුවක් බලා සිටි විට පෙනෙන්නේ කුමක් ද? ඔබේ මුහුණ පමණි. නමුත් එ හි වෙනස්වීමක් දැකිය හැකි වන්නේ නැත. හේතුව අප ගේ ඇස් එ තරම් සංවේදී නො වීම යි. අපේ ඇස් අපි ව රැවටීම යි.
[බුද්ධ රශ්මි ~ මායාකාරී ඇස ට රැවටුනා දැන් ඇති ]
අපේ සිරුර වෙනස් වන අයුරු ක්ෂණික ව දැකිය නො හැකි වුව ද, යම් කාලයක ට පසු ව ඉතා හොඳින් පෙනෙයි. උදාහරණයක් ලෙස අපි කුඩා අවදියේ සිටයේ කෙසේ ද, දැන් තත්වය කෙසේ ද, කියා ඔබ ට ම පෙනෙනු ඇත. ඉතා ක්ෂණික ව සිදුවන අන්වක්ෂිය වෙනස්වීම් අප ට නො පෙනුන ද, ඒ හරහා දීර්ඝ කාලයක ට පසු ව සිදුවන විශාල වෙනස්වීම් අප ට ඉතා හොඳින් දෘශ්යමාන වන්නේ ය.
මේ අනුව බුදුදහමේ දේශිත අනිත්ය ලක්ෂණය, මොහොතක් පාසා ලෝකය වෙනස් වන බව, විද්යාව ට අනුව මෙ සේ තහවුරු කර ගත හැකි ය.
බුදු රැස් සත්ය ලෙස ම පවතිය හැකි ද?
දැන් කියන්න ට යන්නේ දෙවැනි කරුණ ගැන යි. බොහෝ බුද්ධ රූපවල, ප්රතිමාවල, බුදුරදුන් ගේ ශීර්ෂය වටා රැස් වළල්ලක් තිබෙනු ඔබ දැක ඇති. මෙය වර්ණ කිහිපයකින් යුක්ත ය. නමුත් සෑම විට ම ඒ සේ නො වන බව අමතක නො කල යුතු ය. එ නම් තනි වර්ණයෙන් යුතු රැස් වළල්ලක් ද, ඇත. නමුත් අපි මේ භවය තුළ කිසි දිනක මෙය දැක නැත. එ සේ නම් බුදුරැස් වළල්ලක් තිබේ ද, නො තිබේ ද, කියා අප සිත තුළ කුඩා හෝ අවිනිශ්චිත බවක් ඇති විය හැකි ය. මෙය නැරඹීමෙන් එ ම සැකය යම් තරමකින් හෝ දුරු වනු ඇත. මේ දක්වැ ඇත්තේ සෝමාවතියේ බුදුරැස් විහිදීම ය.
[නුවණැස ~ මිනිස් ඇසේ අසිරිය]
බුදුරැස්වල දම් වැනි වර්ණයන් නැත. එය ට හේතුව එ ම කිරණවල සංඛ්යාතයන් අධෝරක්ත කිරණවල සංඛ්යාතයන් ට වඩා බොහෝ සෙයින් වැඩි නිසා ය.
ඒ අනුව මෙ ම කරුණ ද, ඔබ ට මැනවින් තේරුම් ගත හැකි වනු ඇත.
[බෝධි පුජාව ~ පුජ්ය රේරුකානේ චන්දවිමල හිමි]
[කියවන්න ~ Infrared]
නැවත ත්, අපි හේතුඵල වාදය දෙස ට යොමු වෙමු.
ලෝකය මැවුවේ නැති බව විද්යාවෙන් තහවුරු වන අයුරු.
ලෝකය මැවූ බව පැවැසෙන ආගමික මතවාදයන් බිඳවැටී බොහෝ කල් ය. ඒ පිළිබඳ වැදගත් ලිපි පෙළක් "බුද්ධ රශ්මි" අඩවියෙ හි පළ වී ඇතී නිසා මේ පිළිබඳ කරුණු දීර්ඝ ව සකස් කිරීම ට මා උත්සාහ දැරුවේ නැත. [බුද්ධ රශ්මි ~ ලොව උපත]
[කියවන්න ~ Future of the earth]
එ සේ නම් ලෝකය ඇති වූයේ කෙ සේ ද? බුදුදහම ට අනුව නම් ලෝකය ඇති වන්නේ ද, නැති වන්නේ ද, හේතුඵල වාදය ට අනුව ය. විවිධ හේතුන් නිසා ලෝකයක් මැවෙන අයුරු ත්, ලෝකයක් නැසෙන අයුරු ත්, මෙ සේ වාදයක් ලෙස ඉදිරිපත් කර ඇත.
මේ කරුණු කිහිපය ඉදිරිපත් කර මා බලාපොරොත්තු වන්නේ බුදුදහම, විද්යාව ට සමාන ය යි පැවසීම නො වේ. විද්යාව හා බුදුදහම දෙකකි. විද්යාවෙන් භෞතික ලෝකය පිළිබඳ ව අධ්යනය කරන අතර බුදුදහම ලෝකයේ ආධ්යාත්මිකත්වය පිළිබඳ ව අධ්යනය කරයි. මා බලාපොරොත්තු වුයේ බුදුදහමේ සරු බව, අතීතය ට වර්තමානය ට පමණක් නො ව අනාගතය ට ත්, සත්යයක් ම වන බව පසක් කර දීම පමණි. එය පැහැදිලි කර දීම ට විද්යාව අවියක් කර ගත් නමුත් විද්යාව බුදුදහම හෝ බුදුදහම විද්යාව නො වන බව අවසාන වශයෙන් කිව යුතු ය.
තෙරුවන් සරණ යි!
මමනම් හිතන්නෙ විද්යාව තාවකාලික දැනුමක් විතරයි
ReplyDelete